Γιατί δεν φορολογούνται τα έσοδα της Εκκλησίας όπως όλων των επιχειρήσεων;
Γιατί δεν φορολογείται η εκκλησιαστική περιουσία όπως όλα τα "κοσμικά" περιουσιακά στοιχεία;
Γιατί οι κληρικοί πληρώνονται και συνταξιοδοτούνται από το δημόσιο ενώ δεν είναι υπάλληλοί του;
Γιατί η κυβέρνηση, εν μέσω κρίσης, αφήνει την εκκλησιαστική περιουσία στο απυρόβλητο;
Τι συμβαίνει στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες;
(απόσπασμα από το άρθρο Σχέσεις κράτους και εκκλησίας στον ευρωπαϊκό χώρο )
...Όσον αφορά τη χρηματοδότηση των εκκλησιών, στη Δανία μόνο το 11% των εσόδων της προέρχεται από τον κρατικό προϋπολογισμό· το υπόλοιπο προέρχεται από τον εκκλησιαστικό φόρο όσων είναι μέλη της.[60] Στην Αγγλία η οικονομική στήριξη της επίσημης εκκλησίας από το 1977 είναι περιορισμένη σχεδόν αποκλειστικά στη συντήρηση ιστορικών εκκλησιών, ενώ τα ποσά που διαχειρίζεται το English Heritage Grants αφορούν όλα τα θρησκεύματα[61], όπως συμβαίνει και με ορισμένες ευνοϊκές φορολογικές ρυθμίσεις.[62] Στην Ιρλανδία ο κλήρος δεν μισθοδοτείται από το κράτος, αλλά η σύνδεση της Καθολικής Εκκλησίας και του κράτους σε ζητήματα εκπαιδευτικής και κοινωνικής πολιτικής είναι εξαιρετικά στενή. Στη Γερμανία, βάσει της συνταγματικής ρύθμισης για τον "εκκλησιαστικό φόρο"[63] εισπράχθηκαν, το 1992, 8,7 δισεκατομμύρια μάρκα από τους Καθολικούς και 8,5 δισεκατομμύρια μάρκα από τους Προτεστάντες.[64] Στην Ιταλία μετά την ψήφιση σχετικού νόμου το 1985 εφαρμόσθηκε η φορολογία υπέρ της Καθολικής Εκκλησίας αρχικά, υπέρ και των άλλων θρησκευμάτων στη συνέχεια, ανάλογα με την επιλογή-δήλωση του φορολογουμένου.[65] Η Ισπανία ακολούθησε το ιταλικό παράδειγμα επιβάλλοντας και αυτή, από το 1979, σταδιακή επιβολή φόρου υπέρ της Καθολικής Εκκλησίας μόνο στα μέλη της· η εφαρμογή του συστήματος όμως καθυστέρησε πολύ, κι έτσι από το 1988 εφαρμόζεται ένα μικτό σύστημα, ως ενδιάμεσο στάδιο μέχρι την αυτοχρηματοδότηση.[66] Το Σύνταγμα του Λουξεμβούργου ορίζει την υποχρέωση του κράτους να πληρώνει τους μισθούς και τις συντάξεις των κληρικών των αναγνωρισμένων θρησκευμάτων[67]· βάσει αυτού μισθοδοτούνται οι ιερείς του καθολικού δόγματος, του προτεσταντικού δόγματος, του ισραηλιτικού θρησκεύματος και πιο πρόσφατα, από το 1982, της Église Protestante Réformée. Αντίστοιχη ρύθμιση προέβλεπε το άρθρο 181 του βελγικού Συντάγματος, πριν την αναθεώρησή του, επιβάλλοντας την κρατική χρηματοδότηση των θρησκευτικών λειτουργών. Με την τροποποίηση του βελγικού Συντάγματος, το 1993, θεσπίστηκε, με προσθήκη στο άρθρο 181, η ισότητα μεταξύ των θρησκευτικών ενώσεων και των ενώσεων με φιλοσοφικό περιεχόμενο με συνέπεια να χρηματοδοτούνται και οι εκπρόσωποι των δεύτερων.[68] Η συνταγματική υποχρέωση του ολλανδικού κράτους να πληρώνει μισθούς και συντάξεις ιερέων αναγνωρισμένων θρησκειών καταργήθηκε τον Μάιο 1991[69], παρέμεινε μόνο η κρατική χρηματοδότηση ορισμένων πανεπιστημιακών εδρών θεολογίας, ενώ κατά παράδοση όλα τα δόγματα δικαιούνται ραδιοφωνικό και τηλεοπτικό χρόνο στους κρατικούς σταθμούς.[70]Το ελβετικό Σύνταγμα συνδέει τη χρηματοδότηση των εκκλησιών με την προστασία της θρησκευτικής ελευθερίας, ορίζοντας ότι κανείς δεν υποχρεούται να πληρώνει φόρους υπέρ μιας θρησκευτικής κοινότητας στην οποία δεν ανήκει.[71] Στη Γαλλία, η ρητή αναφορά του άρθρου 2 του Συντάγματος στον λαϊκό χαρακτήρα του κράτους συνεπάγεται την απαγόρευση χρηματοδότησης οποιασδήποτε θρησκείας. Στην Πορτογαλία επίσης το κράτος δεν χρηματοδοτεί κανένα θρήσκευμα, ενώ όλα τα ζητήματα που σχετίζονται με την Καθολική Εκκλησία και την περιουσία της ρυθμίζονται από το κονκορδάτο του 1940.
Σύμφωνα με το ελληνικό Σύνταγμα και τον Καταστατικό Χάρτη της Εκκλησίας της Ελλάδας, η Εκκλησία είναι αυτοδιοικούμενη· το κράτος όμως παρεμβαίνει σε καίρια ζητήματα διοίκησης και οργάνωσής της, ενώ οι κληρικοί της Ορθόδοξης Εκκλησίας μισθοδοτούνται από το κράτος και το υπαλληλικό προσωπικό της, καθώς και κάθε εκκλησιαστικού ν.π.δ.δ., διέπεται ως προς τις αποδοχές του από τις διατάξεις περί δημοσίων υπαλλήλων.[72] Με δεδομένη την παρουσία θρησκευτικών μειονοτήτων και την εικαζόμενη ύπαρξη άθεων ή άθρησκων Ελλήνων πολιτών, η κρατική χρηματοδότηση της επικρατούσας θρησκείας δημιουργεί συνταγματικές τριβές, στο μέτρο που αυτή η χρηματοδότηση προκύπτει από τη φορολογία όλων των πολιτών ασχέτως θρησκεύματος...
Γιατί λοιπόν και πληρώνουμε την εκκλησία, ασχέτως εάν το επιθυμούμε ή όχι, και ταυτοχρόνως δεν εισπράττουμε καν φόρους από τα έσοδά της;
Είναι δίκαιο να μειώνονται οι μισθοί και οι συντάξεις των χαμηλόμισθων εργαζομένων, να ενισχύεται η έμμεση φορολογία, να υποφέρουμε από ύφεση και ανεργία και η Εκκλησία ΑΕ να κάνει χρυσές δουλειές;
Δεν είναι επείγον λοιπόν και ένα έκτακτο "Μνημόνιο για την Εκκλησία;" Ή η προκλητική ασυλία της είναι παντός καιρού και παντός κόμματος;
Απο την "αριστερή στρουθοκάμηλο"
Οι σχέσεις Εκκλησίας - Κράτους είναι ο πιό σημαντικός αναχρονισμός, κατάλοιπο του Ελληνικού Μεσαίωνα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ πολιτική και η πνευματική ηγεσία της Χώρας και στην συντηρητική και στην κατά καιρούς προοδευτική εκδοχή της είτε συμπορεύτηκε, είτε περιορίστηκε σε δευτερεύουσες και κουτσουρεμένες μεταρρυθμίσεις. Δυστυχώς στο ζήτημα αυτό εκκρεμεί ακόμα η αστική ολοκλήρωση της Ελλάδας.
Υποστηρίζουμε ολόψυχα την δουλειά και την προσφορά (και όχι μόνο για το θέμα Εκκλησία - Κράτος)της Ελληνικής Ένωσης για τα Διακαιώματα του Ανθρώπου http://www.hlhr.gr/index-el.htm